Sprawdź elementy układu chłodzącego w swoim samochodzie

Elementy układu chłodzenia dbają, by silnik nie przegrzewał się i by nie był zbyt zimny. Utrzymanie tego systemu w sprawności jest zatem niezwykle istotne.

Chłodnica

Jakość chłodnicy (więcej na: http://www.nowechlodnice.pl/chlodnica-wody-2/) sprawdza się bardzo prosto. Po zatrzymaniu samochodu i upewnieniu się, że nie zagraża nam wentylator chłodnicy, możemy przyłożyć do niej dłoń. Jeśli ma jednakową temperaturę na całej powierzchni – jest w dobrym stanie. Jeśli część jest ciepła, a część zimna to znaczy, że mamy problem, którego rozwiązaniem jest płukanie lub po prostu wymiana całej chłodnicy.

Czujnik i wentylator

Możemy doprowadzić do przegrzania silnika, jeśli do chłodnicy nie będzie docierać dostateczna ilość powietrza. Podczas jazdy wystarczający jest zwykle przepływ naturalny. Na postoju czy w korku niezbędna jest praca wentylatora. Sygnałem dla jego startu jest zwarcie styków czujnika temperatury. To oczywiście dotyczy układu z wentylatorami elektrycznymi. W silnikach z wentylatorem osadzonym na kole pasowym napędzanym przez silnik, o włączeniu wentylatora i wyłączeniu decyduje sprzęgiełko wiskotyczne, które znajduje się wewnątrz koła pasowego. Kiedy silnik jest zimny, wentylator kręci się swobodnie – popychany pędem powietrza. Gdy robi się ciepło, sprzęgiełko blokuje się i wentylator kręci się z maksymalną prędkością – taką, na jaką pozwala przełożenie kół pasowych.

Termostat

Steruje przepływem cieczy pomiędzy małym i dużym obiegiem. Od niego zależy właśnie to, czy zimą będziemy mieli ciepłe wnętrze. Warto zauważyć, że wielu kierowców starszych samochodów wyciąga w lecie termostat i jeździ bez niego. Powodem są wspomniane problemy z chłodnicą lub samym termostatem.

Większość termostatów kosztuje w granicach 20-60 zł, jednak nie warto na tym oszczędzać. Inwestycja w nowy element zimą powinna się bardzo szybko zwrócić przy dystrybutorze paliwa. Jeśli termostat zablokuje się w pozycji zamkniętej, można bardzo łatwo przegrzać silnik. Objawem usterki będzie sygnał kontrolki temperatury i zimna chłodnica.

Interesuje Cię układ chłodzenia w samochodzie? Chcesz więcej poczytać na ten temat? Zajrzyj na bloga www.nowechlodnice.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.