Niesprawne zawieszenie

Jazda z niesprawnym układem zawieszenia pojazdu nie należy do bezpiecznych czynności. Po czym poznać, że poszczególne elementy zawieszenia naszego pojazdu nadają się do wymiany?

Duża liczba samochodów jeżdżących po polskich jezdniach narażona jest na usterki związane z zawieszeniem pojazdu. Wynika to z faktu, iż delikatnie mówiąc nasze drogi nie są wzorcem w Europie. Liczne dziury oraz koleiny sprawiają, że często awariom ulegają wahacze, amortyzatory oraz pozostałe elementy układu zawieszenia. Oczywiście nie wszystkie kontakty z dziurami na drodze kończą się zerwanym kołem, jednak często nawet pozornie niegroźne spotkanie pozostawia trwały ślad w postaci niewielkich pęknięć oraz naderwań w zawieszeniu naszego pojazdu. Jest to główny powód, dla którego powinniśmy się troszczyć o regularne serwisowanie naszego samochodu.

Po czym możemy poznać, że zawieszenie naszego pojazdu uległo trwałemu uszkodzeniu? Przede wszystkim po rozmaitych dźwiękach dochodzących spod auta. Wszelkie stukotania oraz piski o niczym dobrym nie świadczą i powinny być pierwszym ostrzeżeniem, po którym niezwłocznie powinniśmy się udać do warsztatu samochodowego. Niesprawne amortyzatory objawiają się tendencjami do nadsterowności. Jeżeli nie udaje nam się płynnie mieścić w zakrętach, albo auto znacznie przechyla się podczas wykonywania tego manewru to możemy być niemal pewni, że problem wiąże się z amortyzatorami bądź wahaczami. Kolejną oznaką może być nagła zmiana twardości zawieszenia. Eksploatując auto przez określony czas powinniśmy mieć je wystarczająco wyczute, aby stwierdzić o twardości amortyzatorów. Jeżeli samochód do tej pory płynnie reagował na kontakty z dziurami, a podczas kolejnej podróży zauważyliśmy, że zaczął reagować na drobne kamyczki wysypane na jezdni to może oznaczać, że awarii uległy amortyzatory, w których został wybity olej. Pamiętajmy, że jazda z niesprawnymi amortyzatorami jest w stanie wydłużyć drogę hamowania pojazdu nawet o 35%. Oprócz amortyzatorów na spore obciążenia, a co tym idzie również na usterki narażony jest sworzeń wahacza. Łączy on wahacz ze zwrotnicą, co sprawia, że niezależnie od kierunku oraz prędkości jest w ciągłej pracy. Aby wydłużyć żywotność poszczególnych elementów zawieszenia pojazdu należy na bieżąco kontrolować jego stan oraz umiejętnie jeździć, stosując się do obowiązujących przepisów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.