Drgania kierownicy – przyczyny

Drgania odczuwane na kierownicy podczas jazdy mogą być nie tylko nieprzyjemne, ale również niebezpieczne. Jakie są najczęstsze przyczyny oraz konsekwencje powstawania wibracji na kierownicy?

Powstawanie odczuwalnych drgań na kierownicy to wyraźny znak od układu zawieszenia, że nie pracuje tak jak powinien. Najczęstszą przyczyną drgań jest nieregularny kształt kół samochodowych. Nagłe powstanie drgań na kierownicy powinien sugerować, iż uszkodzeniu uległa opona lub felga. Warto pamiętać, że nawet pineska wbita w bieżnik ogumienia osi skrętnej jest w stanie przy odpowiedniej prędkości samochodu wywołać opisywane drgania. Nie warto zatem lekceważyć pierwszych objawów.

Na poziom wibracji kół ogromny wpływ ma ich odpowiednie wyważenie. Oprócz tego czynnika równie istotna jest waga kół. Z tego względu lepiej prezentują się opony osadzone na alufelgach, które są lżejsze od tradycyjnych felg stalowych. Równie częstą przyczyną powstawania drgań są krzywe tarcze hamulcowe oraz mocno wyeksploatowane bębny hamulcowe. Wibracje nie powstają wyłącznie w przypadku krzywej powierzchni okładziny ciernej – do tego wystarczy nawet solidnie zardzewiały rant. Dodajmy, że problem krzywych tarcz hamulcowych w większości dotyczy starszych, niewentylowanych rodzajów.

Samochody z układem zawieszenia opartym o kolumny McPhersona mogą generować drgania na kierownicy w związku z powstawaniem nadmiernego luzu na dolnym sworzniu. Wówczas najprawdopodobniej żywot sworznia pomału dobiega końca i należy zatroszczyć się o wymianę tej części. Niekiedy drgania na kierownicę przenoszone są w związku z powstałym luzem na maglownicy. W związku z tym, że luz powstały na maglownicy będzie się wraz z postępem eksploatacji sukcesywnie pogłębiać zaleca się natychmiastową regenerację lub zakup nowej części. Elementy zawieszenia sprzedaje każdy sklep z częściami samochodowymi, a cena samej maglownicy to niestety dość drogi wydatek sięgający niekiedy nawet kilku tysięcy złotych. Sama regeneracja przekładni kierowniczej może kosztować kilkaset złotych. Im wcześniej wykryjemy tę usterkę, tym niższe powinny być ceny planowanej naprawy. Dotyczy to większości części zawieszenia samochodowego, przez co warto systematycznie kontrolować stan zużycia tych podzespołów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.