Co powinieneś wiedzieć na temat alternatora i rozrusznika?
![](https://www.e-warsztaty.com.pl//wp-content/uploads/2021/05/alternator-76535_240x143.jpg)
Samochód to zespół naczyń połączonych. Żeby mógł prawidłowo funkcjonować i nadawać się do bezpiecznego użytkowania, każdy element musi być sprawny. Wśród wielu elementów, które można uznać za niezbędne do tego, by samochód nadawał się do jazdy, znajdują się alternator i rozrusznik. Za co odpowiadają te elementy i jak wyglądają ich usterki? Podpowiadamy, co warto wiedzieć na ich temat.
Alternator samochodowy – niezbędny element każdego auta
Czym tak właściwie jest alternator? Tak naprawdę jest to po prostu prądnica prądu przemiennego, której zadaniem jest ładowanie akumulatora. Z kolei rozrusznik odpowiada za wprawienie w ruch silnika, by zainicjować jego pracę. Kiedy z alternatora podany zostanie prąd, rozrusznik, będący w zasadzie po prostu mocnym silnikiem elektrycznym, zaczyna pracować i poruszać kołem zamachowym. Koło z kolei zaczyna poruszać układem korbowo-tłokowym silnika. I na tym właściwie działanie rozrusznika się kończy. Nie będzie on używany, aż do następnego uruchomienia samochodu.
![alternator samochodowy](https://www.e-warsztaty.com.pl/wp-content/uploads/2021/05/alternator-samochodowy.jpg)
Warto wspomnieć, że alternator samochodowy odpowiada nie tylko za ładowanie akumulatora, ale też za dostarczanie prądu do wszystkich elektronicznych urządzeń, znajdujących się w samochodzie. Nowsze auta, które są wyposażone w mechanizm “start-stop,” zazwyczaj korzystają z prądnico-rozrusznika, ponieważ urządzenie to ma nieco większą moc niż tradycyjny rozrusznik. Dzięki temu możliwe jest szybsze uruchomienie samochodu. Takie samo rozwiązanie stosuje się również w autach z napędem hybrydowym.
Alternator i rozrusznik – uszkodzenia i usterki
Oba elementy mogą ulec dwóm typom uszkodzeń – mechanicznym i elektronicznym. W przypadku awarii mechanicznych możemy mówić o uszkodzeniu wałków, odkształceniach (spowodowanych np. przegrzaniem), a także o uszkodzeniu obudowy. Również zużywanie i zatarcie łożysk tocznych można uznać za awarię mechaniczną. Jeśli zaś chodzi o uszkodzenia elektryczne, to należą do nich zużycie szczotek, zwarcia i przebicia oraz problemy z przewodnictwem. W przypadku alternatora, częstym problemem są uszkodzenia regulatora napięcia.
Jak rozpoznać awarię? W przypadku alternatora zwykle pojawi się świecąca kontrolka (na desce rozdzielczej, z symbolem akumulatora). Dodatkowo, może pojawić się zmiana intensywności świecenia świateł podczas zmieniania się prędkości obrotowej. Awarię rozrusznika można zazwyczaj zidentyfikować po trudnościach związanych z uruchomieniem samochodu.