E-Warsztaty – społeczność warsztatowa

Objawy zużycia sprzęgła

Sklep z częściami

Żywotność sprzęgła samochodowego zależy od wielu czynników. Należą do nich: marka i model samochodu, styl jazdy i umiejętności danego kierowcy, historia konkretnego egzemplarza samochodu oraz jego najczęstszy sposób użytkowania – czy jeździ głównie w mieście czy służy do pokonywania dalekich tras. Zakres żywotności sprzęgła we współczesnych samochodach jest bardzo szeroki i mieści się w przedziale od 40.000 km do nawet 100.000 km przebiegu, jednak ze względu na indywidualne czynniki zdarzają się również spore odchylenia od podanego zakresu.

Kiedy wymienić sprzęgło?

Jeżeli zachodzą uzasadnione wątpliwości, co do stanu sprzęgła, absolutnie nie należy zwlekać z wizytą w warsztacie, diagnozą –  i jeśli nasze podejrzenia okażą się słuszne – wymianą tego elementu. Odkładanie wymiany sprzęgła na później może zmniejszyć bezpieczeństwo jazdy, a także doprowadzić do całkowitego unieruchomienia pojazdu na drodze. Ostatecznie skutkuje to znacznym zwiększeniem kosztów naprawy, choćby ze względu na konieczność holowania pojazdu do serwisu. Specjaliści radzą, aby wymiana sprzęgła zawsze obejmowała jego cały komplet, a więc docisk, tarczę oraz łożysko. Nie ma sensu wymieniać np. samej tarczy sprzęgła, gdyż z pewnością w niedalekim czasie pozostałe elementy sprzęgła również się zużyją,  a wtedy będziemy  musieli ponownie ponieść wysokie koszty robocizny w serwisie. Sklep z częściami samochodowymi często oferuje zniżki przy zakupie całego kompletu sprzęgła, nie ma zatem wątpliwości, że jest to rozwiązanie bardziej opłacalne pod względem finansowym. Poza tym, szkoda marnować czas na ciągłe wyjazdy do warsztatu, skoro całość naprawy można wykonać za jednym razem.

Jak rozpoznać awarię sprzęgła?

Zużyte sprzęgło może dawać szereg objawów, a niektóre z nich mogą być naprawdę nietypowe. Nieprawidłowości w pracy sprzęgła można zauważyć dosyć łatwo, jeśli wiadomo, na co należy zwracać uwagę. Do najczęściej wymienianych objawów zużycia lub awarii sprzęgła należą:

Wysokie branie pedału sprzęgła – ruszenie pojazdu możliwe dopiero po niemalże całkowitym puszczeniu pedału sprzęgła.