Oświetlanie, a nie oślepianie z asystentem świateł drogowych

Oświetlanie, a nie oślepianie z asystentem świateł drogowych

Jazda nocą nigdy nie jest komfortowa i wymaga od kierowcy wzmożonej koncentracji, co z kolei szybko powoduje zmęczenie. Dodatkowym problemem po zapadnięciu zmroku staje się oświetlenie samochodowe, które powinno oświetlać drogę, a często nagle oślepia kierowcę. Jednak można temu zaradzić, stosując asystenta świateł drogowych.


Oświetlenie samochodowe

W samochodzie funkcjonują dwa rodzaje świateł – długie (drogowe) oraz krótkie (mijania). Ponieważ po zapadnięciu zmroku kierowca ma ograniczoną widzialność, koniecznością jest używanie świateł drogowych o zasięgu minimum 100 metrów. Zapewniają one widzialność wymaganą dla zachowania bezpieczeństwa, jednak kierowca nadal nie jest w stanie obserwować takiej odległości na trasie jak w ciągu dnia.

Niestety, mimo że światła drogowe są niezbędne dla obserwacji drogi podczas jazdy nocnej, mogą być utrudnieniem dla kierowców jadących z przeciwnej strony. Aby ich nie oślepiać, kultura kierowcy wymaga zmiany świateł drogowych na mijania w momencie, jak tylko w oddali pojawiają się światła nadjeżdżającego samochodu. Jednak światła mijania oświetlają drogę w odległości zaledwie 40 metrów, dlatego kierowca jest zmuszony ponownie włączać światła drogowe, jak tylko samochód jadący z przeciwnej strony minie jego pojazd.
Kierowca musi więc nieustannie pamiętać o przełączaniu świateł – długich na krótkie i odwrotnie – w zależności od okoliczności. Jest to niewątpliwie dodatkowym utrudnieniem dla kierowcy, który po zmroku i tak musi mieć wzmożoną czujność i koncentrację.

Asystent świateł drogowych

Producenci systematów bezpieczeństwa znaleźli rozwiązanie tego problemu, a jest nim asystent świateł drogowych, który automatycznie włącza i wyłącza światła drogowe i mijania, dostosowując oświetlenie do okoliczności.
Kamera zamontowana przy lusterku w samochodzie rejestruje otoczenie (w tym stopień jasności), rozpoznając inne pojazdy jadące z przeciwka lub wyprzedzające. Kiedy pojazdy znajdują się w obszarze rejestracji, system natychmiast przełącza światła drogowe na mijania, po czym automatycznie zmienia je ponownie, gdy pojazdy znikną z zasięgu rejestracji. Przełączanie świateł następuje również w chwili wjechania na teren miejscowości (światła krótkie), której drogi oświetlają lampy, a także w przypadku gęstej mgły (światła długie).

System asystenta świateł drogowych może funkcjonować w połączeniu z systemem adaptive light, który odpowiada za lepsze oświetlenie trasy podczas pokonywania zakrętów. W tym przypadku regulacji nie jest poddawana tylko moc świateł, ale też ułożenie reflektorów. System rejestruje parametry otoczenia wynikające z warunków panujących na trasie, przy uwzględnieniu kąta skrętu kół. Następnie reguluje reflektory kierunkowe w taki sposób, aby snop światła padał do wnętrza łuku.

Asystent świateł drogowych, jak i systemem adaptive light zaprojektowane zostały tak, by maksymalnie zwiększać bezpieczeństwo na drodze i ułatwiać kierowcy prowadzenie pojazdu w trudnych warunkach, jakie panują po zapadnięciu zmroku. Systemy mają charakter adaptacyjny, dzięki czemu zarówno moc światła, jak i ułożenie reflektorów jest dostosowywane adekwatnie do warunków drogowych.

Asystent świateł drogowych jest systemem wspierającym kierowcę w bezpiecznym prowadzeniu pojazdu, ale też ekonomicznym. Innym systemem ukierunkowanym na propagowanie ekonomicznej i ekologicznej jazdy http://www.safter.pl/

safter

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.