Mycie silnika – porady

Mycie silnika – porady

Jedni lubią, gdy ich terenowy samochód ocieka błotem po pozamiejskiej wycieczce, a inni wolą utrzymywać auto w czystości, pedantycznie czyszcząc każdy jego zakamarek. Niezależnie od tego, do której grupy się należy trzeba pamiętać, aby nie przesadzać z myciem silnika.

Silnik jest sercem samochodu. Dzięki jego mocy możliwe jest ruszanie z miejsca i kontynuacja jazdy. Decydując się na zakup auta z salonu otrzymujemy nowiutki, błyszczący model. Dla większości jest to wzór zadbanego samochodu. Z pewnością przyjemnie by było, gdyby silnik samochodowy był tak czysty, jak wnętrze auta. Problem jest w tym, że silnik zbytniej czystości po prostu nie lubi.

Silnik wraz z większością osprzętu niekiedy jest pokryty błotem, brudem czy kurzem. Dochodzą do tego plamy po wszelkiego rodzaju płynach eksploatacyjnych. Silnik samochodowy jest tak stworzony, że wszelkiego rodzaju nieczystości, które się na nim pojawiają są mu w zupełności obojętne. Dlatego nie ma znaczenia czy silnik będzie czysty, czy brudny. Zaszkodzić mu może natomiast nadmierna opiekuńczość właściciela. Silnik samochodowy trzeba umieć umyć. Nie jest to tak proste jak mycie karoserii samochodowej, ale nie należy także do najtrudniejszych czynności. Wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia i brudy za pośrednictwem wody mogą dostać się do miejsc, do których same by się nie dostały. Mowa tutaj między innymi o piasku i kurzu, który po spłukaniu może dostać się w okolice paska klinowego i rozrządu bądź w okolice uszczelniaczy wału korbowego i wałków rozrządu. Ogólne wrażenie silnika po umyciu na pewno będzie korzystniejsze, ale czy warto to przepłacić uszkodzeniem poszczególnych mechanizmów? Stosunkowo często po umyciu silnika samochodowego poprawnie przestaje działać instalacja zapłonowa. Jest to spowodowane nadmiarem wody, na jaki została narażona.

Pamiętajmy również o przewodach zapłonowych wysokiego napięcia. W niektórych samochodach dostępne są one z zewnątrz. W takich przypadkach należy je wypiąć, dokładnie, aczkolwiek ostrożnie umyć, a następnie skutecznie osuszyć. Do umycia silnika nie powinno wykorzystywać się także myjki wysokociśnieniowej. Zbyt wysokie ciśnienie może trwale uszkodzić delikatne (plastikowe) elementy silnika. Jedynie w przypadku rozbiórki poszczególnych elementów silnika mycie jest uzasadnione. Warto się postarać o taki zabieg przed rozbiórką, gdyż dostanie się nieczystości do wewnętrznych podzespołów z pewnością nie ułatwi pracy mechanikom, a niekiedy potrafi doprowadzić do trwałych usterek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.