Czy jazda zimą może być oszczędna?

Czy jazda zimą może być oszczędna?

Zasady eko-jazdy mogą być z powodzeniem stosowane o każdej porze roku, a praktykowane zimą nie tylko zwiększają bezpieczeństwo, ale pozwalają też ograniczyć zużycie paliwa, co jednocześnie mocno wiąże się z aspektem ekologicznym tej techniki jazdy. Tym samym, jazda zimą może być oszczędna. A jak powinna przebiegać?

Warunki drogowe a technika jazdy

Dynamiczna jazda z gwałtownym przyspieszaniem i hamowaniem zawsze wiąże się ze znacznym zużyciem paliwa. Śliska i zaśnieżona nawierzchnia drogi nie pozwala na wykonywanie gwałtownych manewrów czy rozwijanie dużej prędkości. Taki sposób prowadzenia samochodu zimą nie tylko jest bardziej kosztowny, ale też niebezpieczny. Dlatego podstawowe zasady eko-jazdy doskonale sprawdzają się w warunkach zimowych, kiedy wskazane jest ograniczenie prędkości, płynna jazda, delikatne hamowanie i stopniowe przyspieszanie.

Przyczyny wysokiego spalania zimą

Zimą, kiedy temperatury spadają, a nawierzchnię pokrywa śnieg i lód, bardzo trudno o oszczędności paliwa.  Wzrost spalania powodują przede wszystkim takie czynniki, jak:

  • częste postoje w korkach i związana z tym konieczność ciągłego hamowania i ponownego ruszania z miejsca,
  • konieczność ogrzewania kabiny pojazdu, w tym korzystanie z takich udogodnień jak klimatyzacja czy podgrzewane siedzenia,
  • większe zużywanie energii przez jednostkę napędową ulegającą znacznemu schłodzeniu w wyniku niskich temperatur,
  • wzrost oporów ze względu na gęstniejące smary i oleje,
  • jazdę na niskich biegach przy stosunkowo wysokich obrotach silnika.

Gdy warunki atmosferyczne pogarszają się, a warunki na drogach stają się niekorzystne, bardzo szybko wzrasta zużycie paliwa przy tradycyjnej technice jazdy. Z pewnych aspektów powodujących większe spalanie zimą nie ma możliwości zrezygnować, jak choćby korzystanie z ogrzewania, jednak wśród zasad eko-jazdy można znaleźć skuteczne ekonomiczne rozwiązania.

Technika eko-jazdy zimą

Stosowanie techniki eko-jazdy zimą pozwoli zaoszczędzić nawet do 20% paliwa. Dodatkową zaletą będzie również mniejsza eksploatacja części pojazdu, a także większe bezpieczeństwo podczas jazdy. Aby technika jazdy ekonomicznej przyniosła wymierne korzyści, trzeba pamiętać, o:

  • stosunkowo szybkiej zmianie biegów (gdy spadają do 1000 obr./min zalecana jest redukcja, zaś przy 2 000 obr./min zmiana na wyższy, w silnikach wysokoprężnych przy  2400 obr./min),
  • dostosowaniu do stanu nawierzchni rodzaju opon, zapewniających lepszą przyczepność, ułatwiających hamowanie i chroniących przed poślizgiem,
  • sprawdzaniu stanu ciśnienia w oponach, ponieważ spadek powoduje wzrost spalania i pogarsza sterowność samochodu,
  • czasie potrzebnym na rozgrzanie się silnika, który zimą nie powinien być od razu wprowadzany na wysokie obroty,
  • stopniowym nagrzewaniu kabiny pojazdu i ograniczonym używaniu klimatyzacji (głównie w celu odparowania szyb).

Spalanie zimą zależne jest więc zarówno od warunków atmosferycznych, jak i stylu jazdy kierowcy. Wprawdzie sytuacja na drodze w okresie zimowym nie sprzyja spalaniu, jednak już kilka zasad ekonomicznej jazdy pozwoli zaoszczędzić na paliwie.

Źródło informacji: http://www.safter.pl/

safter

komentarze 3

  1. Eko-jazda spełnia również inną funkcje. Jest znacznie bezpieczniejsze, szczególnie hamowanie silnikiem. Z pewnością warto szkolić się w tym zakresie od samego początku i uczyć się tych nawyków.

  2. W zimie w szczególności należy zwrócić uwagę na bezpieczeństwo, natomiast oszczędna jazda w zimie nie powinna się różnić od innych pór roku.

  3. Bardzo przydatne rady. Mam własną firmę transportową, więc zużycie paliwa to dla mnie istotna kwestia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.